SEO er en af de marketingtiltag, der giver den højeste return of investment. Se her, hvad du skal være opmærksom på, når du arbejder med SEO på din egen hjemmeside.

SEO har eksisteret, siden Google første gang så dagens lyd. Dengang var det nemt at manipulere med søgeresultaterne, men sådan er det ikke længere. Google forfiner hele tiden måden, hvorpå de læser og analyserer din hjemmeside, og der skal langt mere til at opnå gode resultater i dag.

Det er altid en god idé at sætte sig ind i SEO og få en forståelse for hvad det er, men er du i en branche med hård konkurrence, anbefaler vi at tage kontakter et SEO bureau eller en selvstændig konsulent som SEO eksperten Nicolai Sørensen.

Hvad er SEO?

SEO som også er kendt som søgemaskineoptimering, får din hjemmeside højere op i Googles søgeresultater. Se her, hvad der skal til.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, der på dansk oversættes til søgemaskineoptimering. Det er en disciplin indenfor online markedsføring, der anvendes til at optimere din hjemmeside, så den rykker højere op i Googles søgeresultater på søgeforespørgsler, der er relevante for din hjemmeside.

Google analyserer din hjemmeside ud fra adskillige faktorer, der allesammen har indflydelse på, hvordan din hjemmeside bliver placeret i Google. Mange hyrer en ekstern SEO-konsulent eller et bureau til løbende at optimere deres hjemmeside, så den altid er på forkant med de nyeste ændringer i algoritmen.

Herunder får du et indblik i, hvad der skal til for at optimere din hjemmeside, så den opnår de bedste placeringer i Google søgeresultater.

Introduktion til intern SEO

Generelt går det ud på at forbedre din hjemmeside internt i form af indhold som tekst, billeder, videoer og udgående links samt det tekniske fundament, din hjemmeside er bygget op omkring. 

Keywords

Det er vigtigt, at indholdet på din side er optimeret efter, hvor mange søgninger der er på specifikke søgeforespørgsler, der er relevante for din hjemmeside. En søgeforespørgsel uden søgninger giver ikke trafik til din side, så det gælder om at finde de søgninger, folk rent faktisk bruger, og efterfølgende opbygge dine landingssider til at imødekomme dem.

Indhold

Indholdet på din side er det væsentligste for, om du får gode resultater. Det er ikke nok bare at have en pæn hjemmeside, der er brugervenlig, selvom det også har stor indflydelse – dit indhold skal være relevant og hjælpe brugeren med at finde de svar, de søger.

Med andre ord skal dit indhold imødekomme brugerens intention med den søgning, de finder din side på. Hvis de søger efter et billigt fjernsyn, skal din side ikke indeholde B&O-fjernsyn, men billige modeller. Ellers forlader din bruger siden igen, og det giver Google en indikation om, at din side ikke er relevant på denne søgeforespørgsel.

Relevans og kvalitet er nøglen, hvis du vil dominere søgeresultaterne. Husk også at have billeder og letlæselig tekst delt op i bidder, så brugeren ikke forlader siden på grund af ‘information overload’.

Introduktion til ekstern SEO

Herudover arbejdes der også med den eksterne form for søgemaskineoptimering, der går ud på at skabe omtale omkring din hjemmeside og på baggrund heraf etablere indgående links, der henviser til din hjemmeside. Dette kaldes også for linkbuilding.

Et link er en anbefaling

En af de største faktorer for, om din hjemmeside får succes i søgeresultaterne, er, hvor mange indgående links siden har. Altså, hvor mange hjemmesider der linker til din. Det er vigtigt, at du har indgående links af høj kvalitet og relevans, da Google bruger disse som en indikation af, at dit indhold er godt, siden andre linker til det. Et link er derfor det samme som en anbefaling.

Der findes masser af måder, du kan skaffe links på. Du kan gøre det ved at have godt indhold, som folk linker til naturligt, men du kan også bruge fora og lignende sider på nettet, hvor du kan poste et link til din hjemmeside. Bare husk på, at det skal virke naturligt.