Nyheder har altid spillet en stor rolle i vores hverdag. Historisk har det primært været igennem aviser, men i dag sker det primært på nettet. De klassiske formater lever dog i bedste udgave, og når vi kigger på netaviser er det stadig tydeligt, hvordan de danske aviser opererer.

Tre primære formater

Når vi ser på landsdækkende medier, er der tre primære formater: Omnibus, tabloid og niche.

Omnibusaviser er de mest traditionelle og dækker det hele. Ordet omnibus betyder reelt bare, at det er for alle. Disse aviser byder på almindelige nyheder såvel som politisk indhold og diverse forskellige stofområder. Deres formål er altså at dække bredt, mens de samtidig har en vis seriøsitet. Danske eksempler er Berlingske, Jyllands-Posten og Politiken. Berlingske er den længstlevende danske avis.

Tabloidaviser har til formål at være nemme at gå til. Derfor fokuserer de som regel på interessant indhold, der hurtigt fanger opmærksomheden. Traditionelt har tabloidaviser været formiddagsaviser med fokus på kendisser, sport, sociale forhold og det nyeste nye. I dag har disse aviser opnået fin succes på nettet, og det er hos tabloidmedier, at du typisk ser clickbait-artikler, om end der også sagtens kan være seriøst indhold. Danske eksempler er BT og i særdeleshed Ekstra Bladet.

Nicheaviser er det tredje primære format, som ofte fokuserer på noget særligt. Det er ofte med en politisk eller religiøs vinkel, hvor der er et klart publikum. Børsen, Information og Kristeligt Dagblad er nogle gode eksempler.

Landsdækkende medier kategoriseres næsten altid inden for et af disse tre formater. Ved siden af har vi dog regionale aviser, lokale nyhedsportaler og man kan endda argumentere for, at webaviser er et format for sig selv.

Netaviser er nutiden (og fremtiden)

Stort set alle traditionelle aviser er rykket på nettet, hvor de i dag har deres primære aktiviteter. Normen er dog stadig at trykke almindelige aviser samtidig. Men det ændrer ikke på, at de fleste danskere i dag får deres nyheder på nettet. Det bringer mange fordele med sig – det er typisk gratis, men medlemskaber eksisterer stadig. Ved at være medlem af en netavis får man som udgangspunkt mere indhold end ikke-medlemmer, og dette særindhold er ofte mere dybdegående.

Internettet har dog også åbnet op for noget helt nyt: Nyhedsbureauer som udelukkende via nettet bringer nyheder, og som får deres indtjening udelukkende i form af reklamer. Disse nyhedsmedier får mere og mere succes, og trods lavere budgetter end de store netaviser, klarer de sig ganske fornemt. Mange af disse opereret i øvrigt som nichemedier, men det er heller ikke usædvanligt at se omnibus- og tabloidmedier.