Fast fashion er et begreb fra modebranchen, hvor der ofte lanceres nye produkter. Forretningsmodellen har vist sig at værer interessant for tøjvirksomhederne. Det har gjort fast fashion populært blandt iværksættere og investorer, og det giver faktisk også forbrugerne mulighed for at være med på moden uden at skulle betale kassen.

Hvad er fast fashion?

Man kan sådan set sige, at fast fashion er en filosofi inden for modebranchen. Formålet er at sende moden hurtigt ud i forretningerne, og at lancere nye kollektioner ofte.

Inden for fast fashion er det ikke usædvanligt at se nye ting hver uge – og med særligt fokus på nye ting i hver af årets årstider. Det er de virksomheder, som både har indflydelse på trends, produktion og direkte salg, der er størst inden for fast fashion.

Eksempler på virksomheder

Du er formentligt nysgerrig omkring, hvilke tøjvirksomheder og forhandlere, der kan klassificeres inden for fast fashion. De bedste eksempler er umiddelbart H&M, Zara og Primark. Herhjemme har vi Bestseller, der også følger et fast fashion koncept. Vi kan endda argumentere for, at internetforhandleren Zalando også kan klassificeres inden for fast fashion.

Står det til eksperter og talentfulde iværksættere som Michael Ginnerskov Jensen, er det dog ikke sikkert, at de etablerede virksomheder får lov at dominere i fremtiden. Nye iværksættere kan finde på nye initiativer, og især i modebranchen ser vi ofte nye store navne dukke op.

Fordele for forbrugerne

Traditionelt var det dyrt at følge alle modetrends, men takket være fast fashion forhandlere, er det blevet meget nemmere.

Først og fremmest kommer moden ud hurtigere. Dernæst er det billigere, da vi netop har mulighed for at købe hos forhandlere, der også selv producerer deres produkter. Igen – se de eksempler vi gav tidligere.

Tvivl om miljømæssige effekter

Det punkt, hvor fast fashion får kritik, er dog rent miljømæssigt.

Fast fashion betyder nemlig, at der kommer mere tøj ud på markedet. Nogle gange går man på kompromis med materialer og holdbarhed, og alene det at folk køber mere gør, at der går mere til spilde i sidste ende. Samtidig kommer der hele tiden nye kollektioner ud, hvilket betyder at forhandlerne i højere grad er nødt til at skrotte det gamle tøj, der ikke blev solgt.

Fast fashion som iværksætter

Som iværksætter kan det være interessant at gå ind i fast fashion. Og det kan sådan set foregå på forskellige måder.

Man kan være ambitiøs og forsøge at starte egen tøjforretning op, som netop følger konceptet. Men det kræver stor kapital. Omvendt kan du investere i andre, der har fået idéen og søger hjælp. Til sidst er der også mulighed for at lave affiliateaftaler med fast fashion forhandlere på nettet – det er der for eksempel mange modebloggere og influences, der vælger at gøre. I alle tilfælde er potentialet enormt stort i denne branche.